Terapia integracji sensorycznej (SI)

 

Przeznaczona jest dla dzieci, u których:

proces integracji sensorycznej jest zaburzony,  mogą pojawić się problemy z nauką, zachowaniem, koncentracją, czy koordynacją.
Metoda nadaje się w szczególności przy mózgowym porażeniu dziecięcym, zespole Downa, autyzmie, zespole Aspergera, ADHD. Z powodzeniem można ją stosować do wspomagania rozwoju dzieci z trudnościami w uczeniu się.

Kilka sygnałów, które mogą świadczyć o potencjalnych zaburzeniach sensorycznych dziecka:

E

Nadwrażliwość na bodźce - unika fizycznej bliskości i dotyku; lubi nosić tylko specyficzne rodzaje ubrań, przeszkadzają mu metki; nie lubi brudzić się klejem i farbami; nie lubi obcinać paznokci, czesać się i myć zębów; w głośnych miejscach staje się marudne, czy poddenerwowane; źle reaguje na głośne dźwięki, np. muzyki, odkurzacza

E

Zbyt mała wrażliwość na bodźce - nie zauważa zadrapań, czy siniaków spowodowanych upadkiem, kolorując, bardzo mocno dociska kredkę; poszukuje głośnych dźwięków; lubi być mocno przytulane, lub samo mocno przytula

E

Problemy z równowagą - ma słabą równowagę, często upada lub się potyka; idąc po pokoju obija się o meble; ma kłopoty ze swobodnym poruszaniem się

E

Agresja - łatwo wpada we frustrację, reaguje agresją na przytłoczenie odbieranymi bodźcami

E

Ruchliwość - jest w ciągłym ruchu i wszędzie go pełno; cały czas trzyma coś w rączkach i tym porusza, trudno mu się skoncentrować, łatwo się rozprasza

E

Opóźnienie w rozwoju zdolności ruchowych - ma problemy z samodzielnym zapinaniem guzików, sznurowaniem butów; ma trudność w uczeniu się nowych umiejętności ruchowych (łapanie piłki, jazda na rowerze); niepoprawnie trzyma ołówek, sztućce czy nożyczki; niepewnie wchodzi lub schodzi po schodach; ma kłopoty z wycinaniem, rysowaniem po śladzie

E

Wybredność w jedzeniu - unika nowych smaków; jest wybredne pod względem konsystencji spożywanych pokarmów; ma tendencję do wypychania sobie ust jedzeniem

Terapia Integracji Sensorycznej
Terapia Integracji Sensorycznej

Terapia sensoryczna to przede wszystkim zabawa ukierunkowana na uczenie dziecka odpowiedniego reagowania na bodźce zewnętrzne i wrażenia zmysłowe. Dziecko podczas kontrolowanej zabawy uczy się jak porządkować i organizować różnorodne bodźce docierające do niego za pośrednictwem różnych zmysłów.

Podczas terapii nie stosuje się sztywnego, powtarzalnego schematu ćwiczeń. Zajęcia przyjmują postać zabawy, do której stopniowo włącza się wszystkie sprawności, które u dziecka mają charakter deficytowy oraz proponuje się mu nowe doświadczenia ruchowe i doznania sensoryczne.

Korzyści płynące z terapii sensorycznej:

E

lepszy rozwój pod względem psychoruchowym,

E

polepszenie przetwarzania bodźców sensorycznych,

E

normalizacja napięcia mięśniowego,

E

zanikają agresywne reakcje u dzieci,

E

zmniejsza się nadpobudliwość ruchowa,

E

poprawa sprawności ruchowej,

E

następuje komunikowanie swoich potrzeb i nawiązuje interakcje z otoczeniem,

E

poprawia się koordynacja ruchowa i zmysł równowagi,

E

lepsza koncentracja.

Kontakt

Lokalizacja

ul. Długa 61

87-800 Włocławek

Telefon

+48 883 921 741

E-mail

kontakt@skarbnicazabawy.pl